lørdag 7. mai 2016

Den som venter

Ah, all things come to those who wait – Violet Fane

Endelig klarte Magnus Carlsen å vinne Norway Chess. Jeg har ikke spesielt god greie på sjakk men synes det er spennende å følge med. Det er utrolig hvordan spillerne på toppnivå klarer å regne mange trekk framover. En viktig forutsetning for å klare noe slikt er å kunne la være å gjøre et trekk med en gang. Det høres ut som en selvfølge og det er det. Men det er ikke så lett som du kan tro.

Selv har jeg en sjakk-app på mobilen, og et sjakkprogram på pc. Det er veldig fristende å bare gjøre et trekk, bare for å prøve og se hvordan det går. Det går alltid dårlig. Jeg får bank av dataprogrammet på laveste nivå. Å spille mot et annet menneske er litt enklere. Et snev av prestisje gjør det lettere å ta seg tid nok til å tenke på forhånd.

Jeg har hørt at de som underviser barn i sjakk ofte gir råd om at barna rett og slett sitter på hendene sine for at de ikke skal bli fristet til å gjøre det første og beste trekket de får øye på. Det første gode trekket du finner behøver ikke være det beste.

When you see a good move, look for a better one - Emanuel Lasker

Evnen til å tenke før man handler er nyttig også om du for eksempel lærer å spille et instrument. I tillegg til å undervise i Alexanderteknikk underviser jeg også i fiolin, og jeg ser igjen og igjen at de barna som intuitivt tenker øyeblikket før de handler har en bedre progresjon. Prøve- og feilemetoden er grei nok innimellom, men blir ineffektiv i det lange løp. For mye tid må brukes til å luke ut helt unødvendige feil. Forebygging er bedre enn kur.

Nettopp evnen til å vente og tenke seg om før man handler er det grunnleggende elementet i Alexanderteknikken. En stor del av Alexanderteknikk-timene består i å gjøre ulike aktiviteter, og hele tiden ikke handle umiddelbart men ta seg tid til å tenke et øyeblikk. Berøringen fra lærerens hender er til hjelp i denne prosessen, både som hjelp til å stoppe og som hjelp til å ha «retning» i kroppen.

Å vente betyr ikke å ta tid veldig lenge, heller ikke å gjøre ting veldig langsomt. Det kan godt hende det er nødvendig å sette ned tempoet. Det er alle fall tilfelle når man lærer å spille et instrument. Men det er en grense for hvor langsomt det kan gå. Er tempoet for langsomt når man spiller musikk vil melodien miste sin mening. Da kan det heller være lurt å legge inn pauser, beholde tempoet og heller ta tid på den måten. (Alexanderlærer og musiker Pedro de Alcantara kaller denne øvemåten «delayed continuity»).

Noen ganger er det å vente et øyeblikk tilstrekkelig til at ting går av seg selv etterpå. Men ellers må pausen brukes til noe konstruktivt. I Alexanderteknikken vil det si å tenke retning for kroppen og retning for bevegelsene. Det innebærer å ha en klar forestilling om hvordan en handling/aktivitet skal utføres. I musikken er det slik at hurtige passasjer kan være vanskelige. Når hurtige passasjer ikke fungerer for en musiker er det ikke nødvendigvis det motoriske som svikter. Det kan like gjerne være at musikeren ikke har en klar nok forestilling om hvordan passasjen skal utføres, enten auditivt eller motorisk eller begge deler.

Hvis du lærer å spille et instrument, eller spiller sjakk, har du aktiviteter der det å vente og å tenke seg om er nødvendige elementer i prosessen. I bevegelsene vi gjør i dagliglivet gjelder det samme om vi ønsker å forandre og forbedre noe. Du kan kanskje selv tenke deg bevegelser, aktiviteter eller situasjoner hvor det vil lønne seg for deg å vente og tenke seg om før du tar neste trekk?

Relaterte blogginnlegg:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar