lørdag 26. januar 2013

Sale

«Sale», stod det i butikkene etter jul.

SALE SALE SALE

Det var ikke måte på til sale. Virket gjorde det også. Til og med jeg var på sale. Ingen vil vel gå glipp av et godt tilbud?

Vinteren 90/91 da jeg tok mine første timer i Alexanderteknikk tenkte jeg ikke over hvor mye det kostet. Jeg var student og hadde ikke særlig god råd. Men jeg synes jeg fikk valuta for pengene. Timene var verdifulle.

Daglig i 7 år hadde jeg gjort «avspenningsøvelser». Nå fikk jeg oppleve hva det vil si å kunne være avspent, oppreist og i bevegelse på en gang. Det var som å oppleve en ny verden med helt nye muligheter. Det kan godt hende jeg hadde vært villig til å betale mer. Jeg tror jeg betalte rundt 200 kroner per time og hadde ca 25 timer i løpet av et halvt år.

En deltager på et kurs jeg holdt i høst mente at Alexanderteknikk var dyrt. Det viste seg at hun trodde det kostet 800 kroner timen. Jeg tar 350 kroner for en leksjon. I tillegg tilbyr jeg rabatter.
Sammenlignet med andre typer individuell instruksjon er ikke Alexanderteknikk-timer spesielt dyrt. Prisen er omtrent den samme som for pianotimer, og lavere enn for kjøretimer som fort kan koste det dobbelte. Jeg sammenligner med pianotimer og kjøretimer fordi det også er noe du lærer og som du trenger en serie timer i for å kunne mestre.

Når du har timer over et lengre tidsrom kan det tilsammen bli en god slump penger, men siden det er noe du lærer er det å betrakte det som investering. Det en gjennomsnittselev bruker på en serie timer er uansett bare halvparten av det gjennomsnittsnordmannen (og kvinnen) bruker på ferie hvert eneste år.

Tar vi hensyn til lengden på utdannelsen er timer i Alexanderteknikk ikke dyrt i det hele tatt. De fleste lærere i Alexanderteknikk har en annen utdannelse fra før. Jeg har 4 års utdannelse som musiker/musikkpedagog i tillegg til 3 års utdannelse som lærer i Alexanderteknikk. Det er tilsammen 7 års relevant utdanning. Da kan vi jo sammenligne med privatpraktiserende psykologer som fort tar nærmere 1000 kroner timen, eller advokater som ofte ligger over det igjen. Timer i Alexanderteknikk er billige i sammenligning.

Slik har det ikke alltid vært. Alexander tok nærmere 2000 kroner per time. I tillegg krevde han at elevene kom hver eneste dag i flere uker. Å ta timer hos Alexander kostet en liten formue, men så var den vanlig mannen i gata ikke hans vanlige klientell.

Med et så intenst opplegg med timer opplevde elevene store endringer på kort tid. Endringer som kom uten at de behøvde å gjøre særlig stor innsats selv. I dag legger Alexanderteknikk-lærere større vekt på det pedagogisk med timer spredt over et lengre tidsrom. Det kreves mer deltagelse av eleven samtidig som eleven blir mer uavhengig.

Ikke nok med at Alexander tok en stiv pris, han krevde også at elevene hadde lest bøkene hans før de kom for å ta timer. Bøker som de formodentlig måtte kjøpe selv. Bøkene er langt fra lettleste. Alexanderteknikken var ikke lett tilgjengelig.

I dag er situasjonen en helt annen. En viktig pedagogisk oppgave for oss Alexanderteknikk-lærere er å forklare teknikken på en enkel og forståelig måte for folk flest. På en måte kan du si vi må «selge inn» teknikken. Hvis vi går for langt i den retning og overforenkler er det som å selge teknikken på billigsalg. Jeg får litt følelsen av det når mange av de nyeste introduksjonsbøkene om Alexanderteknikk handler om «kroppsholdning». Alexanderteknikken handler om så mye mer. (Jeg skrev om dette i et blogginnlegg for et par uker siden)

En ulempe ved at Alexanderteknikk-timer er relativt billige er at det kan få folk til ikke å verdsette timene. En kollega fortalte om en Alexanderteknikk-lærer som hadde en elev som klagde på prisen. Læreren satte prisen kraftig opp. Etterpå var det ingen som klagde.

Jeg har akkurat sjekket, og ser at det er nøyaktig tre år siden sist jeg satte opp prisene. Kanskje på tide med en justering?? Skal tenke over det. Inntil videre er det salg. Benytt sjansen nå!

SALE SALE SALE


Relaterte blogginnlegg
Meningsløs



Blogglisten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar